Studiekeuze: journalistiek

Studiekeuze: journalistiek

Hoe ziet jouw werkdag eruit?

Ik werk als zelfstandig ondernemer, zowel vanuit mijn eigen bedrijf als vanuit Morgenwereld, een netwerkorganisatie dat merkidentiteiten ontwikkelt voor organisaties. Ik werk gemiddeld 30 uur per week, deels vanuit mijn huis waar ik een kantoorruimte heb. Daarnaast ga ik veel op bezoek bij klanten en werk ik soms bij mijn partners van Morgenwereld. Ik werk als mijn zoontje op school is en soms ook in de weekenden als hij bij zijn vader is. Als zelfstandig ondernemer kun je zelf je dagen indelen. Die vrijheid is heel fijn en geen dag is hetzelfde.

Als engagement strateeg help ik organisaties hun unieke positie in de markt te bepalen en daarmee de juiste doelgroepen aan zich te verbinden. Samen onderzoeken we de (informatie)behoeften van hun doelgroepen en stellen vast welke contentvormen het beste aansluiten bij die doelgroepen: video, infographics, testimonials, interviews, blogs en ga zo maar door. Ook maken we een keuze in communicatiekanalen, zoals LinkedIn, Facebook, online platformen, magazines, evenementen, etc.

Daarnaast schrijf ik voor diverse klanten blogs, interviews en social media posts. Zo blijf ik ook als strateeg goed voeling houden met de uitvoering.

Wat is er zo leuk aan je werk?

Ik geniet enorm van het creëren van ruimte, waarbinnen de klanten en hun doelgroepen in beweging komen. Ik kom binnen bij heel verschillende organisaties: Reclasssering Nederland, de Protestantse Theologische Universiteit, ziekenhuizen, patiëntenverenigingen, ontwikkelingsorganisaties, enz. Overal krijg ik inzicht in wat de organisatie doet, waarom ze doen wat ze doen en ik zie vaak heel bevlogen mensen. Het is mooi en dankbaar werk om de impact van hun werk te mogen vergroten.

Welke eigenschappen en kwaliteiten heb je nodig voor dit werk?

Een enorme nieuwsgierigheid
Ik ben zelf oud-journalist en dat is een grote pré. Overal waar ik kom, stel ik vragen. Net zo lang totdat ik doorgrond wat de unieke meerwaarde is van een organisatie.

Een grote betrokkenheid bij de klant
Klanten waarderen het dat ik me zo betrokken voel bij wat zij doen. Vanuit betrokkenheid krijg je een goed inzicht in de organisatie en kun je de klant echt vooruit helpen.

Strategisch denkvermogen
Als engagement strateeg moet je snappen hoe jij kan bijdragen aan de organisatiedoelen, welke strategie het beste aansluit bij de organisatie en haar doelgroepen en wat haalbaar is binnen het budget. Dat vraagt om strategisch inzicht. Je maakt bijvoorbeeld geen filmpje, omdat je een tof filmpje wilt maken, maar omdat je hebt ontdekt dat een filmpje deze doelgroep het meest aanspreekt in deze fase van hun zoektocht.

Sociale vaardigheden
Als engagement strateeg werk ik met heel verschillende mensen in heel diverse organisaties. Om je werk goed te kunnen doen, moet je je kunnen verplaatsen in de klant. Waar zit zijn of haar pijn? Op welke manier kun je de problemen het beste oplossen? Zo zorg je ervoor dat je niet alleen inhoudelijk de goede dingen doet, maar ook werkt op een manier die het beste past bij de klant.

Wanneer moet je dit werk niet gaan doen?

Als je niet onwijs nieuwsgierig bent naar de wereld om je heen. En als je het te spannend vindt om contact te leggen met mensen, die je niet kent. Hoewel ik ook geloof dat je dit tot op zekere hoogte kunt leren. Mijn loopbaan begon bij Het Parool. Ik was 19 jaar en moest ineens juristen bellen voor een kritisch verhaal in de krant. Ook moest ik de toenmalige minister van onderwijs interviewen. Dat vond ik doodeng, maar na 3 maanden had ik die angst echt overwonnen.

Wist je meteen wat je wilde studeren?

Ja, ik wist al jong dat ik journalist wilde worden. Ik was dat kind in de klas dat altijd met de vinger omhoog zat en vol vragen zat: hoezo? Waarom is dat? Na 10 jaar als journalist gewerkt te hebben, merkte ik dat ik liever actief bijdraag aan verbeteringen. Terwijl je als journalist vaak schrijft over wat er niet goed gaat. In een democratie is dat heel belangrijk, maar ik vind het interessanter om zaken in beweging te brengen. Daarom heb ik de overstap gemaakt naar de communicatie, maar mijn journalistieke ervaring komt mij nog steeds erg van pas.

Waarom koos je voor deze studie?

Ik was altijd al heel nieuwsgierig naar de wereld om me heen. Die nieuwsgierigheid kon ik in de studie journalistiek goed kwijt. Achteraf heb ik weleens gedacht: had ik niet beter een wetenschappelijke studie kunnen doen en daarna een master journalistiek kunnen volgen? Om dit werk echt goed te kunnen doen, moet je analytisch sterk zijn. Dat ontwikkel je meer op een universiteit. Maar in de praktijk heb ik gelukkig heel veel geleerd.

Sluit je studie aan op je werk?


Ik ben altijd blijven leren en dat vraagt de snel veranderende wereld ook van mensen. Na de studie journalistiek in Zwolle heb ik post-hbo cursussen eindredactie en beeldredactie gevolgd. Na tien jaar werken maakte ik de overstap naar het communicatievak. Ik heb veel geleerd in de praktijk en ben cursussen blijven volgen om me verder te ontwikkelen op het gebied van social media en storytelling. Drie jaar nadat ik mijn eigen bedrijf besloot te starten heb ik nog een opleiding tot online marketeer gevolgd, om zo mijn online expertise verder te verdiepen.

Gouden tip voor studenten

Probeer voor jezelf te achterhalen wat jou drijft in het leven. Wat vind jij belangrijk? Waar word je blij van? Wat maakt jou nieuwsgierig? En waar ben je goed in? Als je dat nog niet goed weet, ga dan eens praten met mensen die beroepen uitoefenen die jou wel leuk lijken. En vraag ze het hemd van het lijf! Vraag of je eens een paar dagen mag meelopen. Zo krijg je een beter beeld van wat je zelf het liefste wilt. En wees niet bang om te vragen: mensen vinden het super leuk om over hun vak te vertellen. Realiseer je dat je nu belangrijke keuzes maakt voor jouw toekomst. Dat betekent niet dat je nooit meer een overstap kunt maken, maar met een hypotheek en kinderen is die overstap wel ingewikkelder. Als je nu tijd maakt om goed te onderzoeken wat je wilt, dan heb je daar een leven lang plezier van.